Ile zarabiają polscy influencerzy?

Jeszcze dekadę temu na współpracach z markami zarabiali przede wszystkim celebryci. Twórcy internetowi raczkowali w swoich kontraktach i najczęściej mogli liczyć na współpracę barterową. Dziś wiele się zmieniło – stawki za kampanie z influencerami są bardzo wysokie, a konwersja z działań na tyle wysoka, że markom się to opłaca.

Zastanawiasz się, ile zarabiają polscy influencerzy i od czego zależą ich stawki? Sprawdź!

Skąd możemy dowiedzieć się, ile zarabiają influencerzy?

Mówi się, że influencerzy zarabiają setki tysięcy, a niektórzy nawet miliony. I z pewnością jest to prawda, ale nie dotyczy wszystkich influencerów, a wręcz zaledwie niewielkiej części. A zatem ile zarabiają polscy influencerzy? Czy da się to w ogóle ustalić? Okazuje się, że odpowiedź wcale nie należy do najprostszych – zarówno marki, jak i twórcy, bardzo rzadko chwalą się liczbami. Skąd pozyskać takie dane?

  • Zacznijmy od tego, że czasem influencerzy opowiadają o swoich zarobkach, co daje nam pewien obraz całości;
  • Po drugie, firmy zatrudniające twórców do swoich działań czasem chwalą się swoimi wynikami finansowymi, a specjaliści danej branży są w stanie oszacować, jaki procent z całości zgarnął influencer;
  • Po trzecie, dane dotyczące zarobku z reklam na filmach (np. YouTube) czy subskrypcjach (np. Twitch) są jawne.

Tym samym większość danych musimy oszacować. Nigdy nie uda się dokładnie wskazać zarobków, chyba, że twórca sam je obwieści. Większość influencerów, nawet jeśli zarabia na YouTube, to najczęściej ma też równolegle inne płatne współprace na tej lub innych platformac. Dodatkowo należy pamiętać, że są różni twórcy, co oznacza, że różne są też ich stawki.

Co wpływa na stawkę influencera w Polsce?

Większość współprac marek z twórcami jest wyceniana indywidualnie. Pod uwagę bierze się m.in. „wielkość influencera”, czyli to, jak dużą i jak zaangażowaną społeczność wokół siebie skupia. Swój udział w wysokości stawki mają także rozpoznawalność, doświadczenie, rodzaj contentu, czas trwania współpracy i inne. Czy zawsze warto podejmować się współpracy z największymi? Niekoniecznie – czasem mikroinfluencerzy (od kilku do kilkudziesięciu tysięcy obserwujących), którzy skupiają wokół swojej osoby zaangażowane grono odbiorców, stanowiące zarazem grupę docelową marki, mogą osiągnąć imponujące efekty.

Na czym zarabiają influencerzy?

Influencerzy działają na wielu płaszczyznach. Jedni skupiają się na prowadzeniu konta na Instagramie, inni publikują materiały wideo na YouTube, jeszcze inni udostępniają podcasty, streamują, tworzą krótkie filmiki na TikToka albo prowadzą bloga i wspomagają się innymi kanałami w mediach społecznościowych.

Każdy może mieć swoją niszę, w której czuje się najlepiej i dzięki której jest w stanie zbudować zaangażowaną społeczność. Pozwala to influencerom na zarobkowanie na wiele różnych sposobów – z reklam, wyświetleń, subskrypcji, donatów, współprac komercyjnych, działań barterowych i wielu innych.

Niektórzy dodatkowo tworzą swoje produkty (np. odzież, płyty, ebooki, książki, gadżety), inni występują w telewizyjnych programach czy radiowych audytach albo są gośćmi u innych twórców. Wszystko to składa się na ich ogóle zarobki, które właściwie nigdy nie są identyczne – w jednym miesiącu twórca zarobi więcej, w innym mniej. Trudno więc jednoznacznie powiedzieć, ile zarabiają polscy influencerzy.

Chcesz wiedzieć więcej o influencer marketingu? Sporo wiedzy przekazuje Agencja Influencerska TEARS OF JOY. Eksperci z Agencji pomogą Ci również w kwestii współprac z twórcami.